Apa maksud Affiliate

Buat duit online dengan sistem Affiliate. Korang pernah dengar tak pasal affliate? Saya percaya ramai newbie tak tau pun apa itu affiliate sebab saya dulu pun camtu jugak. Kalau pegi tanya pakcik google macam-macam definasi keluar tapi maksudnya sama je.

Secara ringkasnya Affiliate ni merupakan salah satu teknik memasarkan dan mengiklankan produk di internet. Program Affiliate ialah apabila korang menjadi orang tengah (agen)mempromosikan produk orang lain melalui link affiliate dan akan mendapat komisen dalam jumlah tertentu jika ada orang membeli produk tersebut melalui link affiliate korang.


Bayangkan macam ni la... Saya ni jual belacan. Disebabkan saya nak luaskan lagi pasaran belacan saya ni maka saya buka tawaran untuk jadi agen. Ada orang nama Cik Bedah berminat nak jadi agen. Dia register jadi agen saya dan promosi belacan saya tu. Cik Bedah promosi pakai iklan FLYER / BROCHURE yang telah saya sediakan. Cik Bedah jugak tak bayar satu sen pun untuk jadi agen saya tu. Jika ada orang nak beli belacan tu dia cuma fowardkan je customer tu kat saya. Belacan, payment, packaging, pos semua saya buat. Bila belacan saya tu berjaya dijual maka saya pun bayar le komisen kat Cik Bedah tu.


Jadi berdasarkan situasi diatas : Affilate Marketer - Cik Bedah Affiliate Manager - saya Link Affiliate - FLYER / BROCHURE


Sistem affiliate adalah satu sistem yang unik yang mana pihak affiliate manager boleh jejak rekod jualan, rekod komisen, rekod klik setiap agen affiliate mereka berdasarkan id (pengenalan).Contoh link affiliate affiliate adalah seperti berikut


http://www.fbaffiliateincome.com/hop.php?ref=marziana


Kalau korang jumpa link camni...maknanya affiliate la tu.Tapi saya suka shortlink kan bagi nampak kemas. Part last sekali yang saya warnakan biru tu adalah id. Setiap affiliate marketer mempunyai id yang berbeza jadi melalui id inilah pihak affiliate manager boleh mengenalpasti siapa yang membuat jualan. ID ni biasanya korang boleh reka sendiri semasa daftar dengan sistem affiliate. Ikut suka le korang nak taruk apa.


Jumlah komisen bergantung kepada empunya produk. Ada owner yang bayar komisen masyuukkk...dan ada yang bayar ciput jadi pandai-pandai le korang pilih.


kebiasaan saya buat affiliate peratus komisen 50%. Kalau jadi dropship product pun susah nak dapat keuntungan banyak tue kan.


Affiliate amat sesuai untuk newbie yang baru nak berjinak-jinak dengan bisnes internet ni sebab


1. Tak payah pening-pening pasal nak jual produk apa 2. Register mudah. Ada yang free dan ada yang kena beli barang dulu. Rajin-rajin le google 3. Website promosi disediakan. so korang promote je la


Tapi bagi saya yang dah lama pun still ada buat affiliate..okeyh ja buat duit tabung.. nie la dari hobi suka2 online,buat duit.. promosikan product orang. saya belajar dari ebook n video cikgu hafis. kalau korang nak klik ja link tue dan order. nampak mcm mahal kan? masa saya beli RMxxx tapi sekarang praktikkan ilmu tue lebih pada modal dah dapat. Ilmu nie tak rugi labur ,lainla beli simpan wat pekasam kan.



1 comments:

  1. Rakan-rakan ! Buatlah bisnes ini, rugi sangat-sangat jika anda tak buat!

    Pandangan peribadi saya mengatakan, suatu hari nanti ToneExcel akan menjadi talian telco terbesar di negara Malaysia ini, mengalahkan maxis, digi, clixster, XOX dan lain-lain. Tahun bila, saya tak tahu lagi.

    Pandangan peribadi saya mengatakan, suatu hari nanti Tone Excel akan menghasilkan beberapa jutawan yang mempunyai pendapatan ratusan ribu ringgit setiap bulan, mungkin anda dan mungkin juga saya. Yang pasti orang yang rajin dan konsisten dalam mempromosikan bisnes ini, setakat ini tiada yang kecewa dan mereka menikmati hasil apa yang mereka usahakan. Siapakah yang akan menjadi jutawan tersebut? Mungkin anda dan mungkin juga saya.

    Pandangan peribadi saya juga mengatakan, ini adalah perniagaan TERBAIK yang pernah dihasilkan di Malaysia ini, dengan modal yang amat kecil, tiada risiko kerugian seperti konsep MLM, dan untung yang tinggi serta pendapatan pasif pula (pendapatan berterusan). Setelah 4 tahun saya menjalankan perniagaan ini, dan selepas itu saya berhenti menaja orang lain, hasilnya, bukan setakat saya kekal menerima komisyen setiap bulan, malah komisyen bulanan semakin naik dan naik dan naik. Mana ada bisnes, bila kita berhenti promote, komisyennya semakin naik. Dan yang lebih hebat lagi, jika saya meninggal dunia hari ini, isteri saya akan mewarisi dan menerima komisyen tersebut setiap bulan, tanpa henti selagi orang lain top up handphone mereka. Jika isteri saya meninggal dunia, komisyen tersebut akan diwariskan kepada anak-anak saya pula.

    Bisnes ini kena cari orang ke? Sudah tentu! Kalau ingin mendapatkan pendapatan yang lumayan, pastinya ianya datang dari berniaga, kalau ingin berniaga, pastinya kena jumpa orang dan buat sales, kalau buat banyak sales, bisnes anda akan berkembang. Kalau tak mahu jumpa orang, tak perlu buat sales, kalau tak perlu buat sales, tak perlu ada bisnes, kalau tak ada bisnes, tiada peluang untuk mendapat wang tambahan yang lumayan.

    Tone Excel adalah bisnes TERBAIK yang pernah saya jumpa di Malaysia ini.

    DAFTAR SEKARANG : http://www.tonewow.com/?id=XtuneNora

    ReplyDelete